niedziela, 12 września 2010

Tytułem wstępu

Zakładając tego bloga nie mam żadnych przesadnie ambitnych celów. Nie zamierzam nikogo uczyć, bo sam jestem początkującym zbieraczem. Chcę po prostu móc zaprezentować szerszej publiczności - w sposób niesystematyczny (zbiór, który tworzę, nie jest na razie duży ani wyczerpujący) - okazy z mojej kolekcji monet Polski Królewskiej. Szczególnie interesuję się okresem Stefana Batorego i Zygmunta III. Jest to wspaniała epoka w historii polskiego mennictwa, obfitująca w olbrzymią różnorodność emisji i często wspaniałe wizerunki monet.

Nie ograniczam się do trojaków - ich obecność w adresie bloga wynika ze względów praktycznych: brzmi to krócej i lepiej, niż np. monetypolskikrolewskiej.blogspot.com ;-). Z drugiej strony, monety trzygroszowe wprowadzone do polskiego systemu pieniężnego jeszcze przez Zygmunta Starego stanowią ważną kategorię w mojej skromnej kolekcji: wybito istne zatrzęsienie ich odmian, imponują różnorodnością oraz poziomem detali (przy rozmiarze tych z epoki królów Stefana i Zygmunta III w granicach 21-22 mm) i łączy się z nimi wiele interesujących historii. Po prostu fajnie się je zbiera i ogląda. Poza nimi zbieram inne monety zdawkowe, np. grosze i półgrosze. Najgrubszą monetą, której zdjęcia będzie można tu obejrzeć, są orty (gdańskie, z czasów panowania Zygmunta III). W przyszłości być może pojawią się też czarujące swoim klasycystycznym stylem złotówki Stanisława Augusta, choć obecnie - mimo cezur czasowych wskazanych w tytule - nie posiadam monet wybitych po śmierci Zygmunta III Wazy.

Samo kolekcjonowanie to oczywiście niewiele. Ważne jest zdobywanie informacji o dawnych środkach płatniczych, a dla mnie równie istotna jest fotografia numizmatyczna. Wszystkie monety staram się możliwie dokładnie i dobrze technicznie obfotografować, i właśnie to ostatecznie zdecydowało o tym, że założyłem tego bloga. Monety będę prezentował niesystematycznie, w kolejności ich zdobywania. Postaram się o każdej coś napisać - możliwe, że będę uzupełniał i korygował notki. Zapraszam do obejrzenia moich okazów. Zachęcam do komentowania wpisów.

Brak komentarzy: